Niin sanotut suunnitelmat

 Olen huomannut että lääkärin lausuntoihin tulee teksti 'suunnitelma' aina toisinaan. Olen paljon miettinyt niiden tarkoitusta, sillä minusta näyttää (omasta näkökulmastani tällä hetkellä), että ainoa ihminen, jota suunnitelmaa toteuttaisi olisi potilas. No tämä tarkoittaa omalla kohdallani sitä, että kun joutuu loikkimaan yksityisten lääkärien tykönä ja nämä kirjailevat kaikenlaista ylös, niin kaikenlaisella ei juuri näytä olevan mitään tarkoitusta.

Joskus nuo suunnitelmat ovat niin huvittavia, että laittaa miettimään, onko lääkäri ihan oikeasti ollut selvin päin niitä kirjoittaessaan.

Kirjoitan tätä koska viimeisimmässä lausunnossa on ihan toimiva suunnitelma. Oikeasti toivoisin että joku lähtisi toteuttamaan asiaa. Mutta tiedän, että jos joku toteuttaa suunnitelmaa, niin se olen vain minä itse.


Julkinen terveyden hoito katsoo ilmeisesti jotenkin noita suunnitelmia, mutta toisinaan ihminen saattaa olla jo kuollut, että pääsee käymään julkisessa terveydenhoidossa - ja yksi käynti kerran kymmenessä vuodessa julkisella puolella ei paljon auta. Eli ei auta, että on takuu päästä lääkärin kerran jonkin ajan sisällä - pitäisi olla myös takuu että sen kerran jälkeen joku oikeasti hoitaa jatkuvasti ilman aika viiveitä sellaista ihmistä, joka todella apua tarvitsee. Tästä ei ole mitään takuuta. Voi korjata jos olen väärässä. Ja joo. Pienellä paikkakunnalla voi asiat olla aivan toisin. Ehkä pitäisi asua pienellä paikkakunnalla.

Eli minun nähdäkseni Suomessa ei ole julkista terveydenhoitoa. On vain vaihtelevasti toimivia työterveyshuoltoja ja yksityisiä lääkäreitä, joilla on aikaa toimia yksityisellä puolella, vaikka heillä on julkisella puolella virka. Ilmeisesti julkisella puolella ei ole turhaa kiirettä joidenkin lääkärien osalta.

Olisi kiva asua maassa, jossa oikeasti toimisi toimiva terveydenhoitojärjestelmä. Olen kuullut huhuja, että Ranska voisi olla sellainen maa. Uuden ns. soteuudistuksen uskon vielä pahentavan asiaa. Keskitys tuo vain rahallisia ratkaisuja, ei ratkaisuja potilaan näkökulmasta.


Lue aina ensin https://kuolevanblogi.blogspot.com/2021/07/ensimmainen-postaus.html


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Talvi lähestyy

Katsaus menneeseen vuoteen

Doksepiini